10 veelgestelde vragen

Meer weten over autoverzekeringen vergelijken? Lees hieronder onze antwoorden op de top 10 veelgestelde vragen volgens onze klantenservice. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via 088-66 99 012 (lokaal tarief). De klantenservice is op werkdagen tussen 9.00 en 18.00 uur bereikbaar.


  1. Hoe kan ik een autoverzekering aanvragen?
  2. Welke autoverzekeraars kan ik vergelijken op deze site?
  3. Kan ik de hoogte van mijn eigen risico zelf bepalen?
  4. Ben ik verplicht om mijn auto te verzekeren?
  5. Zijn mijn schadevrije jaren ook geldig voor een tweede auto?
  6. Wat is een voorlopige dekking?
  7. Wat is het verschil tussen WA, WA+ en Allrisk?
  8. Hoe wordt bonuskorting opgebouwd?
  9. Wanneer kan ik mijn autoverzekering opzeggen?
  10. Wat is de invloed op mijn schadevrije jaren bij uitbetalen van schade?

1. Hoe kan ik een autoverzekering aanvragen?

Heb je de verzekering gevonden die het beste bij je past? Dan kun je direct een aanvraag indienen. Wij zorgen ervoor dat je nieuwe verzekeraar deze in behandeling neemt. Binnen 5 à 10 minuten hoor je per e-mail of je voorlopig verzekerd bent. Binnen 1 werkdag krijg je te horen of je aanvraag voor een nieuwe verzekering goed is afgerond. Zo ja, dan ben je definitief verzekerd.

Let op: bij Pricewise kunnen we je eventuele huidige autoverzekering niet voor je opzeggen. Zorg er daarom voor dat je dit zelf doet. Zo voorkom je dat je dubbel verzekerd bent.


2. Welke autoverzekeraars kan ik vergelijken op deze site?

Verzekeraar In vergelijker Af te sluiten
ABN Autoverzekering
AEGON
Allianz
Allsecur
ANWB
ASR
Audi Car Insurance
Avéro Achmea
Bovemij
Bruns ten Brink
Centraal Beheer Achmea
De Goudse
Delta Lloyd
Ditzo
FBTO
Hema
ING Autoverzekering
InShared
Kilometerverzekering
Klaverblad
Lancyr
Nationale-Nederlanden
nowGo
OHRA
REAAL
SEAT Autoverzekering
ŜKODA Autoverzekering
SNS Autoverzekering
Unigarant
Univé
Verzekeruzelf.nl
Volkswagen Autoverzekering
Voogd

Niet alle autoverzekeraars willen hun gegevens met ons delen. Daardoor kunnen we hun premies en voorwaarden niet meenemen in onze vergelijkingen. Het gaat om de volgende verzekeraars: Ansvar Idéa, AON Direct, Autoweek, Bovag, De Nederlanden van Nu, De Zeeuwse, EAG, Easy2go, Fairzekering, Interpolis, Kroodle, myJINI, National Academic, NoordHollandsche van 1860, Polis Direct, Promovendum, Proteq, RijCompleet, Route Mobiel, Selfinsured.nl, Turien & co, United Insurance, Van Kampen Groep, VerzekerSnel, Voorop, VVS, Whoosz!, Witgeld, ZEKUR en ZLM.


3. Kan ik de hoogte van mijn eigen risico zelf bepalen?

Ja, dat kan. De lijst met alle verzekeringen voor je auto staat standaard gesorteerd op prijs. Je kunt deze lijst ook sorteren op eigen risico. De verzekeringen met € 0,- eigen risico staan dan bovenaan.


4. Ben ik verplicht om mijn auto te verzekeren?

Vanaf het moment dat een auto op je naam staat, ben je wettelijk verplicht om hiervoor een WA-verzekering af te sluiten. Deze verplichting voor eigenaars van motorrijvoertuigen staat in de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM).


5. Zijn mijn schadevrije jaren ook geldig voor een tweede auto?

Schadevrije jaren die je met je (eerste) auto hebt opgebouwd, zijn niet geldig voor de verzekering van een tweede auto. Wel zijn er aparte regelingen voor het verzekeren van een tweede auto.

Tweede auto bij dezelfde verzekeraar

De meeste verzekeraars kennen een 'tweede-autoregeling'. Dit betekent dat je voor beide auto's dezelfde korting krijgt als je ze verzekert bij dezelfde verzekeraar. Je moet de schadevrije jaren voor de tweede auto alleen wel opnieuw opbouwen.

Tweede auto bij een andere verzekeraar

Enkele verzekeraars geven ook korting op je tweede auto als je met je eerste auto schadevrije jaren hebt opgebouwd, terwijl deze bij een andere verzekeraar verzekerd is. Ze verlenen dan korting op basis van het aantal jaren dat je je rijbewijs bezit.


6. Wat is een voorlopige dekking?

Een voorlopige dekking is een tijdelijke verzekering die wordt afgegeven na het aanvragen van een autoverzekering. Tijdens de voorlopige dekking beslist de maatschappij of de verzekering wordt geaccepteerd of niet.


7. Wat is het verschil tussen WA, WA+ en Allrisk?

Zoek je een nieuwe autoverzekering, maar weet je niet precies hoe ruim je je auto zou moeten verzekeren? Hieronder hebben we de belangrijkste verschillen tussen de 3 type autoverzekeringen voor je auto op een rij gezet.

1. WA-verzekering

Volgens de wet moet je minimaal een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) hebben. Deze verzekering vergoedt de schade die je aan een ander voertuig en/of persoon hebt toegebracht. Een WA-verzekering wordt vaak afgesloten voor auto's die ouder zijn dan 10 jaar.

2. WA + beperkt casco

WA + beperkt casco wordt meestal afgesloten voor auto's tussen de 6-10 jaar oud. Je bent hiermee verzekerd voor schade die je bij anderen veroorzaakt. Maar ook voor schade aan je eigen auto. WA + beperkt casco wordt ook wel WA + genoemd.

3. WA + volledig casco / Allrisk

Heb je een gloednieuwe auto? Dan is een allrisk-autoverzekering - of WA + volledig cascoverzekering - aan te raden. Het verschil met een WA + is dat je voor meer schadeoorzaken verzekerd bent.


8. Hoe wordt bonuskorting opgebouwd?

Als je voldoet aan specifieke eisen, maak je aanspraak op bonuskorting op je autoverzekering. In eerste instantie bepaalt de verzekeraar je basistrede. Dit gebeurt op basis van onder andere leeftijd, woonplaats en gebruik van de auto.

Daarna bepaalt de verzekeraar of je in aanmerking komt voor extra korting. Dit gebeurt op basis van schadevrije jaren: het aantal jaren dat je autorijdt zonder schade te claimen bij je verzekeraar. Je schadevrije jaren worden bijgehouden in Roy-data, een centrale elektronische database. Voor ieder schadevrij jaar krijg je 1 trede extra korting.


9. Wanneer kan ik mijn autoverzekering opzeggen?

Er zijn 3 verschillende momenten waarop je je autoverzekering kunt opzeggen: per de contractvervaldatum, bij verkoop van de auto en bij wijzigingen van je premiebedrag of voorwaarden.

Opzeggen per contractvervaldatum

Je verzekering wordt jaarlijks verlengd per de contractvervaldatum. Wil je je verzekering niet meer verlengen? Zeg deze dan op tijd schriftelijk op (meestal 1 of 2 maanden van tevoren). De exacte opzegtermijn vind je terug in de voorwaarden van je verzekering.

Opzeggen bij verkoop van de auto

Ook kun je de verzekering beëindigen als je je auto verkoopt. Je krijgt dan een zogenaamd vrijwaringsbewijs. Hiermee kun je de verzekering per de vrijwaringsdatum beëindigen. Koop je binnen 3 jaar een nieuwe auto? Dan kunnen wij je verzekering ook schorsen. In de schorsingsperiode betaal je geen premie. Eventueel te veel betaalde premie wordt voor je gereserveerd. Heb je weer een nieuwe auto? Dan kunnen wij aan de hand van je nieuwe kenteken en meldcode je autoverzekering direct opnieuw activeren. Na deze wijzigingsmelding is je nieuwe auto meteen verzekerd. Voordelen:

  • geen royementskosten;
  • schadevrije jaren blijven 3 jaar geldig.

Bij premieverhoging of wijzigende voorwaarden

Als de verzekeraar de premie en/of voorwaarden van je verzekering verandert, kun je ook je autoverzekering opzeggen. De verzekeraar moet je in dit geval te informeren over deze wijziging. Je hebt daarna een maand de tijd om je polis (schriftelijk) op te zeggen.


10. Wat is de invloed op mijn schadevrije jaren bij uitbetalen van schade?

Als je een schade meldt, daal je 5 treden op de bonus-malusladder. Heb je meer dan 15 schadevrije jaren? Dan ga je automatisch terug naar trede 10.